tisdag

förberedelser och moderlig frisyr

Vi tittade på bilden från den första ultraljudsundersökningen. Sedan på varandra. Och på bilden igen. Försökte urskilja konturerna av två små foster. Se vad som var vad. Var den enes huvud slutade och den andres tog vid.
" Inte ett utan två" mumlade Jon, som för att smälta bilden. " Vi ska ha två barn! Samtidigt!" utropade han och svängde runt mig i en glädjedans. "Vad blek du är" sa han och såg bekymrat på mig. "Mår du inte bra? Vill du ha något? Vänta, du ska få ett glas vatten." Han och gick ut i köket utan att invänta något svar. "Lite smörgåstårta vore gott", sa jag i ett försök till ironiskt skämt (smörgåstårta var något av det sista jag var sugen på i mitt konstanta tillstånd av illamående). Tio minuter senare kom Jon ut ur köket och serverade mig en tunnbrödsrulle med ett litet tårtljus i.

Jag förberedde mig noggrant inför moderskapet. Jag köpte en tvillingvagn i äldre modell på Blocket, den var klädd i midnattsblått manchestertyg. Femhundra kostade den, men när jag sedan satt i ett kök i Midsommarkransen och drack kaffe med försäljaren (en dam i 60-årsåldern som rensat på sin vind) och lyssnade på historier om hennes tvillingdöttrars uppväxt, sa hon plötsligt att jag kunde få den gratis. Jon tyckte vagnen var förfärligt ful och kunde inte förstå varför vi inte skulle ha en modern vagn, det var ju inte en ekonomisk fråga för oss. Men jag tyckte om den.
    Jag sydde kläder till de små. Enfärgade byxor, tröjor och små body´s i ekologiskt bomullstyg. Vitt, grått och sandfärgat. Jag föredrog stillsamma färger på barn. Jon tog hem några (säkert svindyra) mönstrade jackor han fått med sig från någon designer han kände, men jag lade dem långt inne i ett skåp med förhoppningen att de snart skulle bli bortglömda. Jag virkade filtar i vitt garn åt barnen och gjorde "åkpåsar" med fuskpäls som foder. En kväll på väg hem från jobbet bestämde jag mig för att gå in på frisersalong och klippa av mig håret till fördel för en kort frisyr i 60-talsstil. Jag var nervös för vad Jon skulle säga men han tyckte om det. Jag sa inget om att anledningen var att jag tänkte det skulle vara praktiskt med kort hår när barnen kom. Hur skulle en tvillingmamma hinna tvätta håret ens?